- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
- Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- Városmajori Szabadtéri Színpad
- Keszthely Nyári Játékok
- Fertőrákosi Barlangszínház
- Zalai Nyári Színházak - Egervári Várszínház
- Kisvárdai Várszínház
- Pécsi Nyári Színház
- Diósgyőri Várszínház
- Szegedi Szabadtéri Játékok
- Esztergomi Várszínház
- Shakespeare Fesztivál Gyula
- Nyári színházak
- Zsámbéki Színházi Bázis
- Szent Margit kolostor-romok
- Meseszínpad -Margitsziget
- MűvészetMalom - Szentendrei Teátrum
- Újszegedi Szabadtéri Színpad
- Szentendrei Teátrum
- Kőszegi Várszínház
- Óbudai Nyár
- Y.East Fesztivál
![]() |
![]() |
![]() |
Festő: | Tege Antal |
Mecénás: | Horányi László m.v. |
Barbibaba: | Papp Barbara |
Modell: | Kövesdi Kornélia |
Küldönclány: | Kövesdi Kornélia |
István: | Czitor Attila |
Gizella: | Kiss Viktória |
Géza: | Bartus Gyula |
Freisingeni püspök: | Lénárt László |
Sarolt: | Tarsoly Krisztina |
Csanád: | Beszterczey Attila |
Gyula: | Katkó Ferenc |
Iréné: | Olah Tania Andrea m.v. |
Radla: | Csomós Lajos |
Mihály: | Szabó Lajos |
Vazul: | Szabó Lajos |
Vecelin: | Bozsó József |
Anasztázius: | Wischer Johann m.v. |
Ajtony: | Csurulya Csongor |
Zoé: | Sziveri Emese sz.h. |
Wolfer: | Puskás Dániel |
Koppány: | Szász Borisz |
Kurt: | Szász Borisz |
Bizánci követ: | Horváth Bence sz.h. |
Kijevi követ: | Korom Gábor |
Bolgár követ: | Balázsi Róbert |
Rendező: | Pataki András |
Díszlettervező: | Pataki András |
Jelmeztervező: | Vesztergombi Anikó |
Zene: | Varga Gábor |
Súgó: | Kristály Alexandra |
Ügyelő: | Korom Gábor |
Rendezőasszisztens: | Kiss Kata |
Bemutató: | 2025. 07. 23. |
Zalán Tibor Kós Károly klasszikus regényét, Az országépítőt bravúros csavarral alkalmazta színpadra, beékelte a jelenkori életünkbe az országalapítás nagy történelmi mítoszát. István sorsát, a királlyá koronázásig, a hatalom megszerzésétől a megtartásáig Kós Károly remek tempóban és szerkezetben rögzíti a regényében. Ezt a „társszerző” tiszteletben tartja, és átvezeti a színpadra a drámai dialógusok, megszólalások és szituációk megteremtésével. A Kós Károly-i történelem-felelevenítést azonban megtoldja egy keretjátékkal, amelyben egy újgazdag mai ember történelmi képsorozat-rendelését jeleníti meg. A festő megfesti a kért sorozatot – valójában a darab egyes jelenete egy-egy megfestett, vagy munka alatt lévő kép megelevenedése –, de kérdés, hogy a megrendelő hogyan fogadja a művet. Történelmi dráma a jelenkorral szembesítve – beszélünk nemzeti múltunkról, történelmünkről, de vajon tudunk-e mit kezdeni vele. A múlt és a jelen ütköztetése teszi mind a darabot, mind a történelmi feldolgozást önmagán túlmutatóvá.